Jess in London

Nu sticker jag till London där jag stannar i ungefär tio månader och jobbar som au pair, under tiden kommer jag inte blogga här utan har gjort en ny blogg just för detta. Där kommer jag främst blogga om vad jag gör och vad som händer där borta i förenade kungariket, men kommer också fortsätta i samma stil som här med mycket om musik och foto. Jag kommer kanske uppdatera den här bloggen nån gång i månaden så den inte står helt still men det är alltså främst den andra som gäller ett tag framöver. Det kan dröja ett tag innan jag uppdaterar där borta eftersom jag förmodligen kommer ha fullt upp de första dagarna. Hoppas ni följer med! Klicka på bilden nedan.

100813

Idag är den stora dagen! Allt har gått så himla snabbt och nu har jag sovit min sista natt i min egna säng på ett långt tag. Min sista kväll var jättetrevlig, Helene, Josse och Freddan kom på besök och även Sara lite senare. Jag bjöd på pasta putanesca och morotskaka till efterrätt. Blev mycket prat och skratt och mot slutet spelade jag, Josse, Freddan och Milla spel i form av Mysteriet på Greveholm och kortspelet Tecken! Var riktigt kul, tack för att ni kom allihop.
Vad ska jag säga om den här dagen då, lite kaosartad. Ska självklart packa ner allt, har inte kommit jättelångt. Sen tänkte jag även hinna växla pengar. Och nu blev jag stressad. Men jag flyger inte förrän 18.40 så jag hinner nog med allt.

Packningen påbörjad

Yes, då har jag äntligen börjat packa. Flyger med British Airways och såg att förutom min stora väska som jag checkar in har jag tillåtelse att ta med mig handbagage i form av en mindre resväska OCH en handväska! Så nu åker min svarta rullväska med också och så har jag en vanlig väska där jag har pass och sånt viktigt. Toppen! Får ju på så sätt med mig mer grejer, framför allt på hemresan men det vill jag inte tänka på nu, och det blir smidigare när jag ska hem över jul.
Ska strax ställa mig i köket och laga middag inför ikväll, har ju som sagt lite vänner som kommer på besök och jag ska bjuda på middag. Vill inte avslöja vad det blir men jag kan säga att det kommer bli GOTT! Dags att svira om och sätta på sig kockmössan då!

Stämning

Delar med mig av en liten Spotifylänk till en låt för att komma i stämning!

100812

Okej, jag är officiellt sämst på att packa. Jag åker imorgon och har inte ens bestämt vad i klädväg jag ska ta med. Det enda jag stoppat ned är höst-/vinterjacka, mössa och halsduk, mjukisbyxor och presenter till Alice. Och det känns redan som väskan är full! Ska verkligen ta med mig så lite kläder som möjligt nu.. och idag ska jag verkligen packa. Ska även laga mat och fixa för ikväll då jag bjudit över lite vänner som ett avsked. Jag tänkte bjuda på middag och lite efterrätt och så hoppas jag det blir mycket prat och trevlig stämning!

Onsdag

Hann med allt jag skulle idag. Sen var det ju det där med packningen.. jag är alltid dålig på att börja men när jag väl satt igång går det fort. Men jag tar tag i det lite senare ikväll. Var hos farmor idag och åt lunch, väldigt mysigt och trevligt, kommer sakna henne. Var också och handlade idag, hittade en gullig liten gosedjurshund som jag ska ge till Alice som jag ska se efter. Var noga med att titta efter smådelar som påsydda ögon och sånt som hon kan stoppa i munnen eftersom hon är så liten men jag tror den här är ganska säker. Hälften av priset gick till SOS Barnbyar så det var dagens goda gärning det! Nu är det snart dags för middag, lite sent men vi går ju fortfarande lite efter Medelhavstid här, sen är det iallafall packning som gäller på riktigt.

Två dagar kvar!

Bildbomb från Skiathos

Här kommer lite foton från vår resa till Skiathos förra veckan! Eftersom jag utökat bredden på bloggen blir bilderna stora och härliga, snacka om bildskön ö.

För ett år sedan

Tittade tillbaka i arkivet och såg vad jag gjorde 11 augusti 2009, för ett år sen, det är inte klokt vad saker kan ändras fort.

"Godmorgon! Idag är det lite molnigt ute, undrar om det är kallt eller varmt i luften.. Det är svårt det där med att välja kläder efter väder, när jag bestämt att jag vill ha på mig ett visst plagg så vill jag gärna ha det vare sig vädret är passande eller inte. Men vi får se, tror jag kör på kjol idag iallafall.
Idag ska jag hem till min farmor och farfar igen för att jobba lite, det är tro det eller ej aldrig tråkigt faktiskt. Dessutom är det ju skönt att tjäna lite extra pengar ;)"

100811

Godmorgon, det kryper allt närmare.. kan inte förstå att det är två dagar kvar sen lämnar jag Sverige! Snacka om overkligt. Men nog om det. Idag ska jag faktiskt försöka påbörja packningen, iallafall skriva en checklista, måste ju tänka noggrant vad jag ska ta med mig. Vill inte ta med för mycket onödigt eftersom jag kan och kommer köpa mycket där. Jag har också två biblioteksböcker som ligger och skräpar som jag måste lämna tillbaka. Ska också ut på jakt efter en present till lilla Alice jag ska vara au pair åt, något kramdjur blir det nog! Sist men inte minst blir det lunch hos farmor idag, vi får väl se om jag hinner med allt!

Tisdag

Har gått lite på halvfart idag men ändå fått mycket gjort. Ringde till Arbetsförmedlingen och skrev ut mig därifrån så nu är jag äntligen av med dem, yay. Har packat upp och tvättat nästan allt, en maskin är igång as we speak. Var också och tränade en timme nu på kvällen, ett pulspass med pappa och syster, var riktigt uppiggande och behövt. Nu tänkte jag krypa ner och titta på Skins och öva min hörförståelse för brittisk engelska. Det är en dag imorgon också!

Tvätthög

Tvätthögen såhär efter en solresa är inte att leka med. Tänkte jag skulle tvätta alla kläder jag hade där nere eftersom jag fått utslag som kanske beror på nåt djur i kläderna eller så. Så tvätta it is!

Skiathos

Tänkte skriva ihop en liten resumé om vår resa till Grekland, så här kommer den.
Skiathos är en alldeles underbar ö som ligger ganska nära grekiska fastlandet, ganska nära Athen. Istället för platt och torrt landskap är det höga berg och dalar med söta hus och frodig grönska över hela ön. Väldigt charmig och liten är ön med en stor gata som löper över hela och där deras enda busslinje går.

Måndag: Vi började dagen med att gå upp fyra på morgonen och ta en taxi in till Arlanda. Vårt direktflyg ner till Skiathos gick halv åtta och vi var framme och mötte värmen redan klockan 12. Efter en kort bussresa till hotellet checkade vi in, packade upp och gick ut och åt lunch i form av souvlaki. Vi passade på att köpa med oss massa vattenflaskor och läsk att ha på hotellrummet och hoppade därefter i bikinin och traskade ner till stranden. En jättehärlig sandstrand fanns där med små gulliga tavernor och stora vågor på Medelhavet. Vi låg där ett tag inpå förkvällen och gick sedan och åt middag på ett mysigt ställe vid hamnen, old port. Vi passade på att redan första kvällen beställa varsin Strawberry Daquiri som jag inte vet hur många jag drack den här veckan. En av de godaste drinkarna som finns. Det blev iallafall en liten promenad i området och en tidig kväll eftersom vi varit uppe så tidigt.

Tisdag: Efter vår första hotellfrukost tog vi vårt pick och pack och lade oss på stranden. Där spenderade vi i stort sett hela dagen tillsammans med våra nyinköpta luftmadrasser. Från cirka tio på morgonen till fem på kvällen låg vi och pressade i solen varierat med många härliga dopp i salta Medelhavet.
Efter en välbehövlig kalldusch tog vi en tur på stan och den största gågatan där, Papadiamanti, där vi hade en liten shoppingspree. Vi åt sen middag på en jättebra restaurang i hamnen, new port. Det var moussaka vi smällde i oss då tillsammans med varsin Cosmopolitan. En kvällspromenad blev det sen och en drink på baren Rock'n'roll där man satt utomhus på kuddar i en trappa.

Onsdag:
Den här dagen spenderade vi förmiddagen vid hotellpoolen eftersom vi inte var så sugna på sand och saltvatten efter gårdagen. Milla hade inhandlat en supersnygg solhatt och vi hade båda nya bikinis som vi invigde.
På eftermiddagen (då det är som varmast där) tog vi en tur uppför massa branta trappor till klocktornet som är beläget högt upp på en kulle i centrum. Och så svettades vi några liter. Men det var väldigt väldigt väldigt fin utsikt där uppifrån. Lite roligt var att när vi precis börjat gå så såg jag att det kom lite turister bakom oss så jag tyckte vi skulle låta dem gå förbi så vi kunde gå i egen takt utan att känna oss jagade, men det tog aldrig slut! Vi stod där i fem minuter och det bara vällde på med turister. Men till slut kom vi som sagt upp iallafall. Där uppe fanns en gullig restaurang också där vi åt middag på kvällen på en takterass med utsikt över hela hamnen.
Kvällen spenderade vi på en bar där vi drack drinkar för fem euro, blev även bjudna på öl. Men eftersom det var någon fotbollsmatch på storbildstv där var det inte jätteroligt.

Torsdag: Vi tog inte med oss några pengar till stranden den här dagen. Så när vi lagt oss skönt tillrätta i varsin solstol så kommer det en kvinna som ska ha betalt för att vi ligger där. Vi hade inte behövt betala något på hela tisdagen när vi legat där verkligen hela dagen så därför blev vi lite snopna. Men vi lade oss längre bort på stranden på våra luftmadrasser en stund och badade i de höga vågorna. Det blev bara en stund på förmiddagen där och sen gick vi ut på lunch och satt sedan och fångade lite kvällssol vid hotellpoolen.
Innan middagen bestämde vi oss för att ta en promenad längs stora vägen och bara gå tills vi stötte på en restaurang och det gjorde vi efter ett tag, en trevlig liten taverna som förvånansvärt nog hade meny på bl.a. svenska. Har hört att de har det på Kreta men det förvånade mig att de även hade det här. Vi fick ett fint bord med vacker utsikt och åt en god middag. En av servitörerna (inte snygg) kom fram till oss lite senare och frågade om vi ville gå ut med dem på kvällen. Men eftersom vi hade bestämt att ha en vit kväll tackade vi nej, hehe.

Fredag: Det bar av ner till stranden på förmiddagen där vi låg ett bra tag. Vi hade egentligen tänkt åka bananbåt men eftersom det var sjukt dyrt (25 euro per person) så hoppade vi över det. Vi hade istället en till härlig dag med sol och bad och tillochmed lite flörtande med några greker.
På kvällen åt vi grekisk pizza på en restaurang i hamnen och gick sen till baren Rock'n'Roll igen och jag drack en drink som hette Stockholm, intressant. Vi tänkte därefter bege oss till någon av nattklubbarna där men det blev inte av på fredagen.

Lördag: Stranden igen var det som gällde, vi lade oss på en bit av stranden jag gillade bäst. Åt en väldigt god grekisk dakossallad till lunch på en taverna där vid stranden.
En sväng i centrum blev det sen, vi tittade på presenter till folk och jag köpte lite snygga klädesplagg. Vi tog också en promenad i ett område vi inte varit i förut. Vi klättrade igenom lite buskar och nerför lite trappor tills vi hamnade på några vackra vita klippor på andra sidan hamnen. Där stannade vi ett tag och tog lite härliga foton.
Middag åt vi på hotellet där de hade en fin restaurang på övervåningen med balkonger som vätte mot poolen och utsikt över stranden. Den här kvällen blev det också lite svängom! Vi gick först till Kathalúa och gick sen vidare till Pure för att dansa. Det tråkiga är att partyt kommer igång så sent där, vi gick därifrån runt tre och då var det inte många som dansade. Men vi hade mycket kul iallafall!

Söndag: Vår sista dag spenderade vi inte med att sola och bada. Istället packade vi och köpte lite presenter. Vi åt vår sista middag där på en gullig taverna där vi hade rabatt. Jag åt en underbar pasta med fetaost och Milla åt pasta napolitan. Senare på kvällen blev det ännu en sväng först till Pure och sen till Kahlúa, men det hann inte bli något drag innan vi gick hem för att få några timmars sömn innan vi gick upp tidigt på måndagen för att flyga hem till Sverige!

Bilder kommer upp imorgon förmodligen!

100810

Godmorgon bloggen. Snacka om att det var skönt att sova i sin egen säng inatt, vår hotellsäng var väldigt hård och dessutom har jag fått utslag som jag misstänker kommer därifrån. Så jag vaknade först nu eftersom det var så härligt, i kroppen känns det som jag sovit längre eftersom klockan är 11 där och man inte ställt om sig riktigt än tidmässigt.
Idag är det packa upp som gäller, ringa några samtal och börja planera packningen inför fredag. Ska nog också hinna med att se de två avsnitten av Pretty Little Liars jag missat. Ha det bra!

100809

Hemma igen och nu har man nog landat lite. Det är bara att packa upp väskan, tvätta och packa igen för på fredag sticker jag till älskade London. Jag och syster har haft en sjukt bra vecka i Grekland, det var underbart och så vackert. Det talar väl sitt tydliga språk om jag säger att jag tagit 229 bilder den här veckan. Skriver ihop en liten resume imorgon och lägger upp bilder någon dag också, ikväll ska jag umgås med familjen!

GREKLAND

Nu sticker vi! Jag och Milla, en vecka i varma Grekland. See ya!

Bio

Den här dagen har varit minst sagt omtumlande. Min närmaste framtid är med ens glasklar, tänk att jag ska spendera nästan ett år i London, staden jag älskar. Det är så overkligt.
Nu har jag nästan packat klart allt för imorgon, bara underkläder och sånt stuff som ska ner and I'm ready to go! Imorgon kommer en taxi och hämtar oss kl 04.45 och så beger vi oss mot Arlanda och efter det Skiathos, Grekland. Nu sista kvällen innan resan ska jag strax äta en god middag med mina päron och sen blev jag medbjuden på bio med Josse och hennes familj. Bröderna Karlsson är det tydligen som gäller, har sett reklamen och den verkar skön så jag hoppas på lite skratt. Ha en trevlig kväll!

Bilder från Stinaveckan

Passar på att lägga upp lite bilder från nu i veckan när Stina var här och hälsade på mig och Milla. Det var en jättemysig vecka på alla sätt med mysiga pratkvällar i sommarnatten, shopping och bio i stan, massor med skratt och knasigheter. Det måste vi göra om tjejer!

LONDON CALLING

Nu är det klart - fick ett samtal idag från hon jag träffade i lördags, och hon erbjöd mig jobbet som au pair i hennes familj! Jag blev så glad, det är min tur nu! JAG SKA TILL LONDON!

100801

Första augusti idag! Har haft en grym vecka. Stina och hennes föräldrar, som kom hit igårkväll, har precis åkt hem mot Kungsbacka och vi kastar oss direkt på nästa grej - idag är det tvätta, packa och växla pengar som gäller, tänkte försöka hinna med en andningspaus någonstans däremellan också. Imorgon är det nämligen Grekland som gäller! Tidigt imorgon åker jag och syster in till Arlanda och flyger bort till varmare breddgrader. Ska bli så härligt!!!!